Week 5,6

7 oktober 2018 - Thái Bình, Vietnam

Hallo allemaal,
Vandaag 26 okt ben ik precies een maand weg. Het voelt als veel minder omdat je zoveel dingen op een dag doet. Ik mis jullie natuurlijk heel erg, en mijn bed en iets anders dan rijst. Dat gaat nog leuk worden voor chislaine 😂. Hun vlucht is op 20 oktober naar hanoi. Ik ga proberen een dag of 3 vrij regelen, zodat ik ze vietnam kan laten zien.

Het lesgeven gaat steeds natuurlijker en je weet wat werkt en wat niet werkt voor bepaalde leeftijden. En natuurlijk krijg je je favoriete lessen en andere die je liever overslaat. Maar dat hoort erbij. Er is een klas het ergste van allemaal, dit zijn 9 jongens tussen 5 en 9 en 1 meisje genaamd elsa.(ze hebben hier Engelse bijnamen, elsa, Anna, superman, potter, teddy) wat je ook doet het is altijd een complete catastrofe. De leukste leeftijd om les te geven vind ik 10, 11. Want hiermee kan je wat leuker spellen doen en meer mee praten.

Zaterdag zijn we met zin vijven naar het strand gegaan ongeveer, 1 uur met de scooter. Het strand zelf zag het niet echt aantrekkelijk uit omdat het zand bruin is, waardoor het lijkt alsof het water heel vies is. Het water was lekker warm, het voelde een beetje alsof er iemand in geplast had. Verder hele lekkere zeevruchten gegeten. Zondag en maandag was het mid autumn festival, hier vieren ze de maan en halen ze geld op voor arme kinderen. Er wordt dan gedanst met draken en leeuwen. Veel kinderen die optreden en veel lol. Dus we hebben het hele weekend feest gevierd in de stad. Je wordt overal voor uitgenodigd, omdat je een buitlander bent. En overal wordt je begroet met Hello teacher, en natuurlijk worden er foto's gemaakt.

De week erop had ik weer dezelfde klassen als de afgelopen maand dus dat is heel fijn. Het merendeel van de week geef ik les in staatsscholen, dit zijn lessen van 35/45 minuten met de focus op praten en luisteren. In 1 klas heb je meestal zo'n 45 kinderen. Maar omdat het maar 35 minuten is kunnen ze goed de focus houden. Iedere les heb je een thema waar je ze nieuwe woorden van leren en zinnen leren maken. Een voorbeeld is vakantie. De woorden die ze dan leren zijn Island, beach, transportation, airplane, train, bus. Hiermee maken we zinnen zoals: where did you go on holiday. How did you get there. Het mooiste antwoord hierbij was toch echt. Where did you go: halong Bay. How did you get there: I went by underground. 😂. Aan het einde van de les spelen we meestal hangman of slap te board. Waarbij ik ong 10 woorden op het Bord schrijf en dan is het een race wie als eerst op het goede antwoord slaat. Hierbij worden iedereen heel competitief omdat we jongens tegen de meisjes spelen.

In het weekend gingen we voor een relax weekend omdat we een drukke week achter de rug hadden. Op zaterdag hebben we wat geshopt in de stad. Ik heb een nieuwe bril op sterkte laten maken voor 20 euro, klaar in 20 minuten. Daarna hebben we een massage genomen bij een instituut voor blinden. Je betaalt 2,50 voor een uur. Het is geen zachte relax massage, meer een waar ze alle knopen eruit halen, maar het was wel heel lekker. Voor het avond eten was ik uitgenodigd door een van de Vietnamese vrouwen die achter de receptie werkt bij ons in het center. Miss Ly, we gingen rond een uur of 4 naar haar huis om te helpen met het koken. We aten Bun cha, dat is loempia's met noedels. Het was mega lekker en super gezellig. Ze heeft een dochtertje van 3 die super schattig is. Zondag zijn we naar thai binh waterpark geweest. Dit is een groot golf bad en 3 grote glijbanen. We zijn hier om 11 uur naar toe gegaan en waren tot 14 uur de enige gasten dus dat was zeker relaxen. Savonds hadden we ene rooftop party bij ons in het huis. We hadden in een Jerry can voor 2,50, 5 liter bier gehaald en veel leuke verhalen gedeeld.

Kusjes Dagmar

1. Kathy KRUITHOF:
    7 oktober 2018
    Wat een leuk verhaal, jij maak nog eens wat mee zo.
    Lieve Dagmar, have fun and enjoy.
    Veel liefs, xx
  2. A3:
    8 oktober 2018
    Als je bij de mensen thuis mag komen,zie je hoe ze echt leven he.Je maakt mooie herinneringen,geniet ervan.Zou mooi zijn als je Chislaine en Arian kan ontmoeten,zo lang geleden....KnuffelA3
  3. Inge:
    8 oktober 2018
    Lieve Lotje,

Wat ontzettend gaaf dat je dit allemaal mee maakt. Erg leuk om te lezen, zulke avonturen vergeet je niet meer! Veel plezier en veel liefs van ons allemaal Papa, Inge Florens en Pepe
  4. Inge Vlugter:
    9 oktober 2018
    Hoi lieve Dagmar, wat leuk om te lezen. Volgens mij heb je helemaal je draai gevonden. En wat een schattige kids! We missen jouw vrolijke noot wel heel erg, maar nu oma lijkt te aarden in het gastenhuis worden wij ook weer wat blijer😉
    Liefs van ons xxx ❤️❤️❤️